Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Η έκρηξη της αποθήκευσης ενέργειας βγάζει «εκτός μάχης» νικέλιο και κοβάλτιο (Reuters)

Η έκρηξη της αποθήκευσης ενέργειας βγάζει «εκτός μάχης» νικέλιο και κοβάλτιο (Reuters)
Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να κυριαρχούν ως προς τη ζήτηση μπαταριών, η αποθήκευση ενέργειας θα αποτελεί περίπου το 1/5 της αγοράς έως το 2030, σύμφωνα με πρόβλεψη της Rho Motion
Όταν η Fidra Energy απέκτησε το 2023 μια έκταση 55 στρεμμάτων στην ύπαιθρο της βόρειας Αγγλίας, το σχέδιό της να τη μετατρέψει σε μια εγκατάσταση αποθήκευσης ενέργειας ισχύος 1,45 GW - τη μεγαλύτερη της Ευρώπης όταν ολοκληρωθεί – ήταν εντελώς έωλο.

«Δυσκολευόμασταν να κάνουμε τα οικονομικά να λειτουργήσουν», δήλωσε στο Reuters ο Chris Elder, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας με έδρα το Εδιμβούργο.

Αλλά αυτό συνέβαινε πριν οι μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) που χρησιμοποιούνται στο έργο, οι οποίες ήδη σημείωναν σημαντικές βελτιώσεις στις αποδόσεις, μειώσουν περίπου στο μισό το κόστος τους σε διάστημα μόλις 18 μηνών.

Η Fidra σχεδιάζει τώρα να αρχίσει να εγκαθιστά μονάδες μπαταριών για το έργο Thorpe Marsh ύψους 600 εκατομμυρίων λιρών (800 εκατομμυρίων δολαρίων) το επόμενο έτος.

Οι μπαταρίες LFP τροφοδοτούν μια έκρηξη σε έργα αποθήκευσης ενέργειας που - σε ποσοστιαίους όρους - ξεπερνά πλέον την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.

Η UBS εκτιμά ότι η συνολική χωρητικότητα αποθήκευσης πρέπει να οκταπλασιαστεί μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να 34πλασιαστεί μέχρι το 2050 για να συμβαδίσει με την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να κυριαρχούν ως προς τη ζήτηση μπαταριών, η αποθήκευση ενέργειας θα αποτελεί περίπου το 1/5 της αγοράς έως το 2030, σύμφωνα με πρόβλεψη της Rho Motion.

Η ανάπτυξη στις ΗΠΑ - τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αποθήκευσης ενέργειας παγκοσμίως, που εξακολουθεί να εξαρτάται από τις κινεζικές εισαγωγές - θα αντιμετωπίσει αντίθετους ανέμους τα επόμενα χρόνια λόγω της αβεβαιότητας των δασμών, λένε οι αναλυτές.

Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη θα είναι άθικτη.

Αυτά είναι καλά νέα για τον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ο οποίος θα πρέπει να βοηθήσει τα εθνικά δίκτυα να διατηρήσουν ισορροπημένη παροχή ενέργειας καθώς μεταβαίνουν σε καθαρότερες πηγές ενέργειας, αποφεύγοντας το είδος του μαζικού μπλακ άουτ που παρέλυσε για λίγο την Ισπανία τον περασμένο μήνα.


Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-05-21_155856.png

Η ταχεία εξάπλωση της χρήσης των μπαταριών LFP, οι οποίες είναι πολύ φθηνότερες από τις παραδοσιακές μπαταρίες και δεν χρησιμοποιούν κοβάλτιο και νικέλιο, προκαλεί αρνητικό σοκ στις ήδη υποβαθμισμένες αγορές των εν λόγω μετάλλων.

«Είδατε μια πραγματικά μνημειώδη μετατόπιση προς τα κάτω για το νικέλιο και το κοβάλτιο όσον αφορά την ένταση της χρήσης των βασικών εμπορευμάτων στη ζήτηση μπαταριών», δήλωσε ο Martin Jackson της CRU.

Νικέλιο και Κοβάλτιο σε πτώση

Για χρόνια, οι αναλυτές ανέμεναν ότι ο τομέας των μπαταριών θα χρειαζόταν τεράστιες ποσότητες νικελίου και κοβαλτίου για τις μπαταρίες υψηλής ισχύος, οι οποίες θα επέτρεπαν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των φορτίσεων, μια πρόβλεψη που, για ένα διάστημα, έστειλε τις τιμές τους στα ύψη.

Προβλέποντας την αύξηση της ζήτησης, η παραγωγή αυξήθηκε - ιδίως στην κορυφαία εταιρεία εξόρυξης νικελίου στην Ινδονησία και στον κορυφαίο εξαγωγέα κοβαλτίου στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Ωστόσο, η έλλειψη προσιτών μοντέλων EV και η αργή ανάπτυξη υποδομών φόρτισης επιβράδυναν την υιοθέτηση EV από τους καταναλωτές εκτός Κίνας, οδηγώντας ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τα σχέδιά τους για τα ηλεκτρικά.

Οι τιμές του νικελίου, επιβαρυμένες από την υπερπροσφορά, έχουν μειωθεί στο μισό τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ το κοβάλτιο έχει υποχωρήσει κατά 60%.

Αυξημένες οι πωλήσεις των EV

Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 23% πέρυσι.

Αλλά η ζήτηση για μπαταρίες αποθήκευσης αυξήθηκε κατά 51%, σύμφωνα με την Rho Motion, και είναι σε καλό δρόμο για να ανέβει κατά 40% φέτος.

Η αποθήκευση ενέργειας - ζωτικής σημασίας για τα πιο πράσινα εθνικά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούνται για να επιτευχθούν οι στόχοι των κυβερνήσεων για το καθαρό μηδενικό κλίμα - κυριαρχείται από τις μπαταρίες LFP.

Χρησιμοποιούνται επίσης όλο και περισσότερο από τους Κινέζους κατασκευαστές EV - συμπεριλαμβανομένης της BYD, η οποία ξεπέρασε την Tesla πέρυσι και έγινε ο μεγαλύτερος πωλητής EV στον κόσμο.

Ως αποτέλεσμα, η ένταση της χρήσης νικελίου για μπαταρίες που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες αποθήκευσης και μπαταρίες καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών μειώθηκε κατά σχεδόν 1/3 κατά την τετραετία έως το 2024 και κατά 2/3 για το κοβάλτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της CRU.

Ο αυξανόμενος ρυθμός της στροφής προς τις LFPs είναι πιθανό να επιβαρύνει περαιτέρω τις τιμές των δύο μετάλλων.


Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-05-21_160002.png
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης